loading...
شهرستان درگز
کیانوش انصاری بازدید : 275 دوشنبه 26 مهر 1389 نظرات (0)

مُسكن هاي سياسي انتخاباتي

در كشور ما معمولا هر ساله اجتماع متوجه انتخابات مي شود؛ و عناصر اين اجتماع معمولا واكنش هاي خاصي نسبت به اين اتفاق مهم يعني انتخابات نشان مي دهند و اين عكس العمل ها قطعا با توجه به شرايط و ممكن ها و ملزومات تنظيم مي شود.

يك عنصر بسيار مهم از اجتماع را كه تاثير زيادي از اجتماع دارد و همينطور در پي تاثير گذاري فراوان بر آن است را مي توان دولت و حاكميت ناميد كه همينطور كه گفته شد بر اساس شرايط، ممكن ها و ملزومات واكنش نشان مي دهد اين واكنش ها مي تواند  در پي اتفاقات خارج از دستور و يا با هدف تاثيرگذاري بر اصل اتفاق در آينده ي اجتماع باشد. انتخابات به عنوان يك اتفاق بسيار بزرگ و سرنوشت ساز براي حاكميت محسوب مي شود چرا كه انتخابات در كشور سرنوشت حاكميت را رقم زده و حاكميت تاثير زيادي بر اجتماع دارد و بر آن تدبير مي ورزد.

اگر انتخاب ها را مخصوصن انتخابات قوه ي مجريه را بعد از انقلاب تا كنون بنگريم حاكميت واكنش هاي خاصي داشته اما آنچه در همه ي يا حداقل اكثريت واكنش ها ديده مي شود و مورد بحث اين يادداشت است بحث مُسكن هاي انتخاباتي است كه شايد بشود گفت معمولا در يك برهه ي زماني خاص تبديل به يك نوع استراتژي زماني براي دولت مي شود.

در اين روزها با توجه به شرايط كنوني حاكميت يا دولت كه از شرايط خوب و مناسبي بهره نمي جويد و لايه هاي مختلف اجتماعي را از خود نگران و نا اميد كرده است به عنوان يكي از عناصر اجتماع در مقابل اتفاق انتخابات كنش هاي زشت و زيباي خودش را دارد كه به عنوان يك عنصر مهم اجتماع نبايد از نقد و جست و جو دور بماند.

 

1-     دست آورد هاي علمي!

از ابتداي انقلاب و حتي قبل از آن البته با روش هاي مختلف بر دست آورد علم و دانش بومي و قابل استفاده براي مردم تاكيد فراوان بوده؛ بعد از انقلاب تحريم ها و انزواي بين المللي باعث شده تا از دست آورد هاي علمي و دانش و فن آوري به مانند خيلي چيزهاي ديگر عقب تر از آنچه مي توانستيم، باشيم وليكن نبايد ناديده گرفت سالها تلاش و تحرك در زمينه هاي علمي و فن آوري را و اينكه باعث شد تا گرچه از خيلي جهات عقب بمانيم اما از خيلي جهات هم رشد داشته باشيم، جداي عقب مانده گي ها كه موضوع اين يادداشت نيست. 30سال تلاش باني خيلي از دست آورد هاي علمي گشته، از اكتشافات و ساختن خيلي از علوم و ابزار به روز پزشكي و مكانيكي و... گرفته تا  دانش و تكنولوژي در عرصه هاي نظامي و يا فضايي و... كه امروزه افتخار هر ايراني است.

در دولت هاي مختلف بنا بر برنامه كلي نظام استارت خيلي از پروژه هاي علمي زده شده و در همان دولت ها و يا دولت هاي بعدي مورد افتخار و استفاده قرار گرفته است در اين روز ها كه به فضاي انتخابات وارد مي شويم انگار كه عده اي همه چيز را نگاه داشته بودند تا الان با آن " پُز " بدهند و عكس و آرم خود را چنان بر سر در دست آوردهاي سي ساله انقلاب بكوبند كه از آب دهان هم چسبناك تر باشد و جدا شدني نباشد. دست آوردهايي كه 8 مجلس براي رسيدن به آن قانون تصويب كرده اند و 9 قوه ي مجريه براي آن كوشيده اند. البته دولت نهم به رهبري آقاي محمود احمدي نژاد بزرگترين و بي سابقه ترين در آمد هاي نفتي را در طول تاريخ 30 ساله داشته و فرصت اين دولت براي پيشرفت و توسعه در همه زمينه ها شايد ده ها برابر از دولت هاي ديگر بوده اما به جاي استفاده بهتر از منابع مالي فراوان حاصل از فروش اين مايه استراتژيك يعني نفت آنقدر دچار تصميمات اشتباه و غير كارشناسانه و تصورات عجيب و غريب از عقل چون "هاله ي نور"  و... شديم كه هيچ پاسخي براي سوالات مردم كه با سرمايه ملي چه كرديد نداريم و به جاي آنكه اين فرصت به نفع مردم استفاده شود به تباهي سوق داده شده و البته اين را از خوش شانسي آقاي احمدي نژاد نمي بينم كه در دوران به قدرت رسيدن وي نفت اينچنين سر به فلك كشيد و حالا كه رفتنيست قيمت ها افت كرده بلكه اين را دومين بد شانسي ملت ايران بعد از چندين و چند قرن حكومت استبدادي در اين كشور مي دانم كه در چنين دوران طلايي كه مي شد به بزرگترين دست آوردها رسيد و به پيشرفت سرعت چندين و چندان برابر بخشيد رئيس ملتمان شد احمدي نژاد؛ و اينك تنها دارايي ما ويدئو كليپ هاي صدا و سيماي دولتي جمهوري اسلامي در مورد دست آورد هاي سي ساله انقلاب است كه زمان پخش وي دقيقن قبل از پخش فيلم ها  و سخنان خسته كننده ي احمدي نژاد است كه به صورت تبليغاتي و كاملا جهت دار از سيماي جمهوري اسلامي منتشر ميشود.

 

2-      مُسكن هاي اقتصادي

اخيرن (در آستانه انتخابات رياست جمهوري) به دليل بحران مالي دنيا قيمت هاي جهاني در مواد اوليه، خوراك، پوشاك و... به شدت ركود داشته و باعث شده كه ارزاني هايي را هم در بازارهاي مختلف دنيا به وجود بياورد كه با توجه به تورم بالاي اقتصاد ايران و مشكلات مختلف آن در كشور ما  اين ركود بر خلاف اروپا و امريكا و... زياد محسوس نيست اما افت قيمت ها بي تاثير نبوده و تاثيرات حداقلي خود را داشته و همينطور دولت محترم نهم كه ترس آن را دارد كه اولين دولتي باشد كه دولت وي علي رقم ميلش چهارساله شود و مردم در انتخابات آتي دست رد به سينه ي سياست هاي غلطشان بزنند با واردات برنج با قيمت هاي ارزان يا صفر كردن تعرفه واردات بعضي از محصولات كشاورزي و... و يا فروش ارزان ميوه جات در بازارهاي نزديك به خانه رئيس جمهور و چندين روش ديگر در تلاشند تا مُسكن هاي اقتصادي كه دوام زماني محدودي (انتخاباتي) نيز خواهد داشت را وارد اقتصاد كشور بكنند تا بدين وسيله از ميزان نارضايتي و احتمال كمرنگ شدن حضور مردم در عرصه ي انتخابات بكاهند. اين موضوع اگر درست باشد چند اشكال دارد:

مُسكن زدن به انسان بيمار جهت التيام درد مشكل اخلاقي و يا شرعي و... ندارد البته اگر با اجازه و رضايت خودش باشد اما مُسكن زدن به جامعه ي اقتصادي يك كشور براي فريب افكار عمومي جهت التيام موقتي (تا  زمان انتخابات)؛ هر طور كه نگاه كنيم هم اتهام نفي اخلاق بر آن وارد است و هم خلاف موازين اسلامي است چنانچه دولت در پي تزريق مُسكن هايي اينچنيني  بر جامعه باشد يعني سعي در پي فريب افكار عمومي براي جلب آرا داشته و ناراضيان از وضع اقتصادي را اميد واهي بخشيده است كه فريب و دروغ در اسلام و همينطور اخلاق كه البته دو مقوله و معقوله جدا از هم نيستند جزو خصايص زشت و ناپسند نام برده شده و قطعا هيچ تمدن بشري نيز آن را تاييد نكرده و يا نمي كند، مگر تمدن ها و فرهنگ هاي ضد بشري و ضد تاريخي كه براي رسيدن به اهداف به اصطلاح پاكشان وسيله را توجيح شده مي بينند و به هر كاري دست مي زنند.

اميدورام روزي از فرداها مثل 2500 سال پيش تمدن ايراني به مرد و زن ايراني اجازه ندهد كه دروغ بگويد آن هم به 70.000.000 نفر ؛ البته من هم مثل خيلي از مرتجع ها آروزي برگشت به گذشته را ندارم بلكه امروز آرزوي داشتن ميهني انساني آرزوي خيلي از ايرانيان است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
لطفا فعلا از آدرس زیر استفاده بکنید مقالات آموزشی و دانلود نرم افزار www.ghalamyaz.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 94
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 13,734
  • بازدید کلی : 90,481